Thursday, August 10, 2006

Mye vil ha mer...

Sitter her og elser dagens og gårsdagens og egenltig hele ukens aviser fra rundt om kring i verden. Noen i nåtidens mote, Internett og andre i forrige århundres mote, papirutgaven. Så det er sagt liker jeg papirutgaven mer. Lukten og følelsen av papir som krøller seg mellom fingrenen gir en helt utmerket følelse av avslappenhet og barndomsminner. Pappa vil vel egentlig aldri takke min kjøre Frøken i mine tidlige år på barneskolen som fortalte oss at den beste måten og lære og lese på er og lese aviser. Siden den gang fikk han aldri ha avisen i fred!

Det som går igjen i alle aviser er, ikke overraskende, krig og elendighet og djevelskap og midtøsten og afrika. De fleste steder inkludert i respektive deler av verden, er Europa, Amerika (med unntak av Amerikanske aviser som ikke har NOE annet enn amerikanske nyheter) og Australia ikke eksiterende, om det da ikke er en fotomodell som poserer eller en stakkars skuespiller som kaster telefoner, da hører vi det... Verden er meget selv sentrert og fokusert. Derfor er det vel egentlig ingen overrskelse at bortsett fra nevnte ting er det MYE VIL HA MER mentaliteten som går igjen i resten av avisene. Betal mer skatt så får dere mer. Eller politkerene får mer lønning og gode middager mend et ble jo ikke nevnt. De må jo passe på seg selv må de ikke? Så kjøper alle de store konsernene opp de små fordi de små ikke har midler, enten de vil eller ikke, til og stå i mot. Om de ikke blir kjøpt opp så tar de store over alt av markedet med større produksjon og mer markedsføring. Og blir de kjøpt opp forsvinner de vel stort sett uansett... Bare se på parfymen 4711.. Hjelper ikke hvor kjent man er da om den ikke selger mer enn hva den gjorde på napolens tid. Samme hvor mye de prøvde og forhindre salget på 1990 tallet, så kjøpte wella de opp. Wella beholdt emrket, men nå ble Wella kjøpt opp for ett par års tid siden. Ergo, opprydning av "ulønnsomme" produkter. Enden på viset? Ta deg en tur i Karl Johans gate og se. Hvor ble alt det spesielle av? hvor ble de gamle bygningene og erverdige butikkene av? Alt består nå stort sett av 5-6forskjellige kjeder. Som attpå til stort sett er eid av samme konsern... Men det vil de jo ikke at vi skal vite, for vi må lure forbrukerene til og tro vi er unike... Og sånn er det i alle gågater og kjøpesentre rundt om i verden. Alt er likt...

jeg ser bare på jobb, ingen hjelper til så lenge det ikke gagner dem. der og da! Om de trenger hjelp i morgen spiller jo ikke det noen rolle.Kortsiktig individuallisert tenkning. En dag vil mye vil ha mer bite hardt tilbake... En dag så merker man at det er de små, "usynlige" tingene som utgjør suksessen...

No comments: